A rúnák titkai

2007 október 2. | Szerző: |

A rúnák alfabetikus jelek, az észak-európai népek használták az I. századtól kb. a középkorig. Keletkezésüket homály fedi, eredetükről több nézet alakult ki, vannak, akik a rúnákat a római írás egyenes folytatásának vélték, míg mások a görög írásból vezették le. Karl Weinhold német tudós vetette fel, hogy a rúnák észak-itáliai- etruszk közvetítéssel kerültek a germánokhoz. Azonban néhány rúnát egyáltalán nem lehet az itáliai írásjelekkel párhuzamba állítani. A tudósok feltételezése szerint, ezek a jelek valamilyen kultikus célokat is szolgáló, díszítésre is használt jelekből alakult ki. Érdekességnek számít a rúnák szigorú sorrendje, ami szintén teljesen eltér a földközi-tenger partvidékén használt írásjelek sorrendjétől. Ebben hasonlóságot mutat a kelta ogham írással. A rúnák sorrendjének titka feltehetőleg mágikus és számmisztikai alapokon nyugszik. Egy-egy jelet a szövegen belül mágikus célzattal gyakran meg is fordítottak.


 


 


Ahhoz, hogy a rúnákat jobban megismerjük, vissza kell nyúlnunk az ógermán mitológiába.


Maga a „rún”, „rúna” szó a germán nyelvben titkot, rejtélyt jelent. A mítosz szerint a rúnákat Odin, a germánok főistene, aki az okkult tudás félszemű istene volt, szerezte meg az emberiségnek, midőn az Yggdrasil ágairól saját dárdájától átdöfve függött kilenc napos-éjen át, étlen-szomjan egészen addig, amíg elérte az alatta fekvő mágikus pálcákat. Miután megszerezte a rúnák titkát, újjászületve ereszkedett le a fáról: Az Eddában így olvashatjuk:


 


„Függtem, tudom,


A szélfutta faágon,


Kilenc éjen át,


Dárdával átverve,


Odinnak áldozva,


Áldozva magamat magamnak,


Odafenn a fán,


Gyökere hol támad,


Titok mindeneknek.


 


Kenyérrel nem kínáltak,


Ivótülökből inni;


Fürkésztem mélységeket,


Megleltem rúnáim,


Rikoltva mind felszedtem,


Földre visszazuhantam.”


 


 


          Azon kívül, hogy írott ábécé volt, szimbólumrendszerként is alkalmazták mágikus célokra és jóslásra. Alakjuk és jelentésük feliratokban és kéziratokban maradt fönn.


A legfontosabb különbség, ami megkülönbözteti a rúnaábécét más ábécéktől, az, hogy minden egyes betűnek, vagyis rúnának jelentése van. Például ábécénk első három jelének, az “á”, “bé”, “cé” kiejtett hangoknak semmi értelme, viszont az első három rúna: “fehu”, “uruz” és “ţhurisaz” létező szavak a germán nyelvben, jelentésük: nyáj, mamut és óriás. A rúnáknak mágikus és vallásos jelentése is volt, ezáltal vált az írás egyszerű folyamata mágikus cselekvéssé. Azon kívül, hogy jóslásra is alkalmazták, varázsigéket is alkottak belőlük.
Ma újra felfedezik a rúnák szimbólumrendszerét, és mérhetetlen népszerűségnek örvend a rúnajóslás. Kulcsot ad kezünkbe ahhoz, hogy megértsük ősi népek ma is eleven gondolkodásmódját, azokét, akik a rúnákat megalkották, és sokat tanulhatunk egy olyan életmódtól, ami talán egyedibb módon kapcsolódott a természetes világhoz és a szellem birodalmához, mint a miénk.


          A jeleket eleinte nem írták, hanem vésték vagy faragták. Írásuk-olvasásuk a kultikus feladatokat is ellátó ún. rúnamesterek kiváltsága volt; csak ők olvashatták, róhatták.


          Az ősi rúnaírás feliratos emlékei fegyvereken, használati tárgyakon, dísztárgyakon, amuletteken, stb. egyaránt megtalálhatóak. Skandináviában sziklákon és sírköveken (Ún. rúnaköveken) is előfordulnak. ezek az emlékek főként a III.-VIII. századból származnak. Sok felirat nem tartalmaz egyebet, csak a Futharkot, vagy egy-két izolált rúnajelet. A 24 jelből álló rúnaírás nyelvileg is felhasználható emlékeinek száma 100 körül van.


A teljes rúnasor Skandináviában 16 jelre rövidült le. Ezt a rövidebb rúnasort már nem csak mágikus célokra használták, és így Skandinávia egyes részein még a XVII. században is használatban voltak. A XIII. században Dániában még törvényeket is rögzítettek rúnákkal (pl. Codex Runicus). A tovább egyszerűsített ún. svéd rúnákat a svéd falvakban helyenként még a XX. század elején is el tudták olvasni.


A viking korban igen sok skandináv – norvég és dán – eredetű rúnafelirat került a brit szigetekre. Az eddig ismert angolszász rúnaemlékek száma igen csekély: mindössze néhány tucat. A legrégibb a VII. század derekán keletkezett, azonban túlnyomó többségük csupán rövid felirat.


Az északi-tengeri germánok, nyelvjárásaik hagyományához mérten a 24 jelből álló rúnasort hamarosan több új jellel egészítették ki. Egy, a Temzéből kihalászott késen, mely 700 tájékáról származik, már 28 rúnát tartalmazó feliratot találtak. Ugyanennyi rúnát találtak egy, a VII. századból származó kéziratban. A későbbi angolszász rúnaemlékekben további új rúnák keletkeztek. A híres óangol Rúnaének (IX.-X. század) már 33 jelet alkalmaz, bár ezeket az ének maga külön, szövegszerűen nem említi. Ez a bővített angol rúnasor a következő: 


 


 



www.lylia.hu

 

A rúnaírás a déli germánok körében is elterjedt, emlékei jobbára a népvándorlás korából maradtak ránk. Számuk igen gyér, főleg amuletteken található mágikus feliratok.


            A kereszténység felvételével a rúnaírás fokozatosan megszűnt, helyét a latin betűk foglalták el.


 


 


            A rúnákat általában csontba, fába vagy sziklába vésték. A jósláshoz használt rúnakészletet leggyakrabban csontokra vagy kis fadarabkára rótt rúnák alkották. Különösen kedvelt voltak a szent fák vagy rénszarvasagancs csontdarabkái, de véstek rúnákat kagylókra, kiszárított vagy kiégetett agyagdarabkákra, apró, lapos kavicsokra is. A rúnakészletet kis bőr- vagy lenzacskóban tárolták, néha valamely állat gyomrából kikészített zacskóban, esetleg teknősbéka páncéljában.


            A rúnákat gyakran mágikus szigillumként, pecsétként használták. Például a Sowulo rúnát gyakran vésték kardpengére, másokat ivókürtökre, vagy egyéb személyes tárgyakra. Az erő és születés rúnákat terhes asszonyokra alkalmazták, hogy megkönnyítsék a gyerekszülést, vagy betegségek gyógyítására. Talizmánokra szintén gyakran véstek rúnákat.


            A rúnák az egyén és az Univerzum vonatkozásában leírják az egyes energiaszinteket és energiaáramlatokat. Különböző világelképzeléseket foglalnak össze, ezeket képi formában jelenítik meg, így lehetővé teszik azok koncentrációs fókuszként való felhasználását a mágikus és misztikus szertartásokban, akár önmagukban, akár egymással való kombinációikban.


            Az egyes rúnákhoz kapcsolódó erőket azzal tudjuk megidézni, ha vizualizáljuk magát a rúnát, és közben kiejtjük a nevét, prózában, vagy énekelve. Így közvetlen csatornát teremtünk az univerzális energiákhoz.


           Nem szabad azonban a rúna ABC-t összekevernünk a kelta népeknél elterjedt Ogham – abcvel.


         


 


Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!